,Cine indeplineste o porunca isi castiga un protector-un aparator.

,,Cine indeplineste o porunca isi castiga un protector-un aparator.  Cel ce face un pacat isi capata un parator. 
Cainta si faptele bune ne apara de pedepse.” 
Rabi Iohanan Hasandlar sustinea: 
,,Orice adunare ce e in cinstea Domnului se va mentine pana la sfarsit.Aceea ce nu este spre binele Domnului nu va ajunge la capat.„ 

Rabi Ovadia din Bartenura explica:cel ce indeplineste o porunca isi castiga un protector,de fapt un inger care-l vorbeste de bine in ceruri. 
Un parator este un inger ce-l acuza. 
Rabi Arie Levin sustine ca pentru fiecare fapta buna primesti recompensa iar pentru o fapta rea o pedeapsa,in nici un caz nu se compenseaza una cu alta. 
Daca cainta este din inima,ea are o valoare enorma caci Midras sustine:”Cel ce se pocaieste are loc mai de valoare decat cei drepti”. 
Orice intrunire care are ca scop fapte bune,porunci,probleme publice dar nu lucruri personale,va avea succes.Rezultatele dezbaterilor vor fi bune si vor persista.Acea intrunire care are ca scop probleme individuale,vorbe goale.nu va da nici un rezultat pozitiv. 
In Avot,de rabi Natan,se explica ca o intrunire in cinstea Domnului este Marea Adunare a proorocilor iar ceea ce nu este spre binele Domnului este adunarea ce a facut-o generatia celor ce s-au despartit. 
Aceasta e si o adunare la care fiecare tine la pozitia sa pentru a-si arata personalitatea
Misna 12 

Rabi Elazar ben Samua zicea: 
,,Onoarea discipolului tau sa-ti fie tot atat de scumpa cat si a ta. 
Onoarea prietenului sa-ti fie tot asa ca respectul ce-l acorzi dascalului.Respectul ce-l dai dascalului sa fie ca respectul ce-l dai Dininitatii.„ 

Onoarea discipolului trebuie sa fie tot atat de scumpa ca si a ta.Moise i-a spus lui Iehosua:”Alege pentru noi oameni” (Exodul 17;9);versetul nu spune alege-mi,ci alege pentru noi,ceea ce face dovada ca Iehosua era socotit ca si el insasi,desi el era marele Moise si Iehosua discipolul.Tot asa gasim la Aaron,care a spus lui Moise:”Te rog Domnule” (Numeri 12;11).Desi Moise era fratele sau mai mic,l-a socotit ca dascal al sau. 
Respectul ce-l dai dascalului sa fie ca respectul ce-l dai Divinitatii. 
Gasim ca Iehosua a spus lui Moise:”Domnul meu Moise” (Numeri 11;28) pentru ca s-au razvratit fata de tine,s-au razvratit fata de Divinitate,si sentinta lor este de a fi inchisi.” 

Misna 13 

Rabi Iehuda sustinea: 
,,Fii atent cand inveti pe altii caci o greseala de invatatura pricinuieste nenorociri. 
Rabi Simon spunea ca:sunt trei cununi: 
cununa invataturii; 
cununa preotilor; 
cununa domniei; 
cununa unui renume bun este peste toate.„ 

Orice greseala de interpretare este socotita ca si cum ai facut-o special. 
Asa explica rabi Ovadia din Bartenura:)aca vei gresi la predarea Torei cu o interpretare exacta,Divinitatea va socoti ca ai facut lucrul acesta intentionat. 
Rabi Arie Levin sustine ca un om n-are voie sa predea Tora pana cand nu ajunge la perfectiune, deoarece greselile nu sunt scuzate. 
Invatatorului nu-i e permis sa arate ceva care poate fi interpretat in doua feluri,ci trebuie sa fie clar,pe intelesul tuturora. 
Tana spunea ca sunt trei cununi cand,de fapt,numaram patru.De ce Tana n-a scris ca sunt patru cununi? 
Ba mai mult,cand spune ca cununa enumerata a patra este peste toate,de ce aceasta nu era prima? 
Ce,de fapt,comun intre cele patru cununi?Primele trei enumerate sunt lucruri ce se pot capata prin straduinta proprie.Cununa invataturii prin studii,cununa preotiei prin faptul ca este din familia lui Aaron preotul,lucru ce trece din tata in fiu(numai barbati) si a treia,ca el este de familie regala,deci tot prin mostenire.Cununa a patra,cea de renume bun,este ceva exterior. 
Rabi Ovadia din Bartenura se refera la aceasta problema si arata ca toate cele trei cununi,invatatura, 
preotia si domnia au nevoie de cununa unui renume bun.Cele trei cununi depind de conditia ca cel ce le poarta sa aiba un renume bun si de aceea rabi Simon sustine ca cununa unui renume bun este peste toate.Fara renume bun cele trei cununi n-au nici o valoare. 
Totusi, ne mai putem intreba care cununa a Torei i-a fost acordata conditionat sau cea a domniei? Raspunsul este ca daca nu are renume bun, nu poate duce coroana Torei.

Anunțuri

Posted on Martie 10, 2014, in gadgeturi-IT and tagged , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: